De enige theeplantages van Europa - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu De enige theeplantages van Europa - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

De enige theeplantages van Europa

Door: Maroin

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

04 Augustus 2017 | Portugal, Ponta Delgada

Echt vroeg lijken we deze vakantie niet op te kunnen starten. Zo ook vandaag niet. Het weer maakte ons wat besluiteloos wat te gaan doen. Half tot zwaar bewolkt, maar zoals altijd helemaal niet koud. Telkens toch weer een rare gewaarwording. Wij stellen een bezoek aan de theeplantage voor. Kids zijn niet enthousiast. Aangezien iedereen vakantie heeft blijven zij thuis en gaan wij met tweeen. Mooie kustroute er naartoe. En de zon brak door. Zoals op veel plaatsen staat de berm vol met bloeiende hortensia,s en wilde gember. Ook in bloei. Ik zag deze eerst voor orchideeen aan...
Na een klein uurtje kwamen we bij een klein fabriekje. We zijn begonnen met de wandeling over de plantage. Rondwandeling van een uurtje. Grappig om dit te zien zonder de Aziatische sfeer er omheen. Daarna naar het fabriekje. Je mag er zo naar binnen en zelf vrij rondlopen. Dat zou in Ned echt onmogelijk zijn. Met al onze ver doorgevoerde veiligheidseisen e.d. Hier geen gids die je rondleidt en in d egaten houdt dat je niet op venboden stukken komt, geen veiligheids hekken of bescherming van de machines. Wel een korte introductiefilm die we bekeken hebben onder het genot van een gratis kopje thee ( overal vrij te pakken) en een klein cakeje. Uiteraard ook nog wat thee gekocht.
Toen we weer buiten kwamen was het opeens helemaal dicht getrokken. Plantages in de mist. Onderweg naar huis begon het ook serieus te regenen. Thuis hadden de kinderen zich vermaakt met film kijken. Die waren dus wel toe aan er op uit gaan. Even geluncht en toen naar Ponta Delgada. De jongens wilden daar basketballen en lisanne graag shoppen. Dus gesplitst. De zon was ondertussen weer doorgebroken. Heerlijk dus. Lies was goed geslaagd en daarna zijn we op een terrasje met uitzicht op het basketbalveld op de Havenkade onder het genot van een biertje zitten kijken naar de jongens die zich in het zweet werkten om indruk te maken op de Azoriaans jeugd met wie ze samen een potje speelden.
Daarna lekker naar huis, eten en een spelletje monopoly deal.