Vulcao do Capelinos, heel indrukwekkend - Reisverslag uit Horta, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Vulcao do Capelinos, heel indrukwekkend - Reisverslag uit Horta, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Vulcao do Capelinos, heel indrukwekkend

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

16 Augustus 2017 | Portugal, Horta

Na een goede nachtrust en lekker ontbijt op ons overdekte terras, vertrekken we naar Vulcao do Capelinhos. De vulkaan die in 1958 nog actief is geweest en die met zijn uitgespuugde lava ervoor heeft gezorgd dat Faial wat groter werd. De vulkaan lag namelijk eerst als een eilandje voor de kust. De vuurtoren die eerst op de klif stond staat nu een paar 100 m het binnenland in en is dus niet meer in gebruik.
Onder de vuurtoren zit een informatiecentrum waar we met een film nog eens uitgelegd krijgen hoe. Evolutie van de aarde verloopt. Van de oerknal tot aan het ontstaan van onze huidige continenten, de breuklijnen en derhalve het bestaan van vulkanen. Faial is een paar miljoen jaar geleden ontstaan.
De uitbarsting van 1958 heeft veel schade aangericht en was voor vele mensen aanleiding om te emigreren naar de VS.
Buiten heb je een overweldigend uitzicht van een heel desolaat onbegroeid landschap. Alsof je op de maan staat? We klimmen naar boven, maar je kunt niet helemaal op de vulkaanrand komen. Steile klim. Dan door het gruis weer naar beneden.
Het is ondertussen 14.45 u en bewolkt geworden. We besluiten terug naar Horta te rijden en daar iets kleins te eten. Dus met onze kleine Peugeot 208 en de playlist van Ward over de boxen terug naar Horta. Bij het Praia do Pim heeft het net even geregend maar er is een klein barretje waar w emaar weer eens voor een belachelijk laag bedrag allerlei lekkere dingen eten.
Daarna terug naar ons heerlijke huis. Iedereen kan lekker even douchen want we zitten allemaal onder het vulkaanzand. Verder lekker chillen. Tegen 20.00 u gaan we lopend het stadje in. De beoogde pizzeria is vol ( we leren maar niet dat je hier vaak moet reserveren). We vinden echter uiteraard iets anders, lekker en gezellig, discussies over elektrische auto's en uiteraard een potje monopoly deal.