Tweede walvisexpeditie - Reisverslag uit Madalena, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Tweede walvisexpeditie - Reisverslag uit Madalena, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Tweede walvisexpeditie

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

13 Augustus 2017 | Portugal, Madalena

Vandaag een nieuwe poging om de walvissen te spotten. Om 13.30 moesten we in Lajes do Pico zijn. Deze keer prachtig weer en een gladde zee. Terwijl het vanochtend nog een beetje regende! Geen heel wetsuit en regenpak, alleen een regenjas die we niet aangehad hebben. We gingen nu ook niet met een Zodiac, maar een wat grotere boot. Om ook het perspectief van wat hoger op het water te ervaren. Was ons aangeraden door 2 Belgen die we eerder hadden ontmoet.
Eerst weer een briefing met uitleg wat we konden verwachten en dat er uiteraard weer geen garantie was dat we iets zouden zien.
Met 11 passagiers zaten we lekker op het voordek van een groot uitgevallen speedboot. Die ging echt hard! Heeft ward toch zijn speedboot nog gehad.
We hoefden hier veel minder ver uit de kust om de eerste dolfijnen te zien. We hebben er zo veel gezien, niet meer geteld. De spotted dolfin en risso's dolfin.
Opeens gingen we er als een speer vandoor. Er was een walvis gespot vanaf de kant. Samen met 1 ander bootje als een speer een bepaalde kant op. Al gauw zagen we de spuitfontein, schuin naar voren. Dan is het dus een potvis ( spermwhale) hadden we net geleerd. 10 minuten konden we genieten van deze walvis en toen dook hij onder, klassiek met de staart omhoog. In totaal hebben we 3 potvissen gezien. Het kan uiteraard 3 x dezelfde geweest zijn, die na zo'n 40 minuten weer boven kwam. Maar dat maakte ons niets uit. Het was enorm indrukwekkend. En die speelse dolfijnen die we tussendoor telkens zagen gaan eveneens nooit vervelen.
Het was met recht een top uitje! Met leuke mensen aan boord.
Na de expeditie zijn we een stukje terug gereden naar een ander natuurzwembadje. Maar toen was net de zon weg en werd het wat fris en winderig.
Henk heeft zijn favoriete visrestaurantje gebeld voor een reservering en we konden terecht! Dus naar huis, even douchen en weer op pad. We hebben er echt heerlijk en gezellig gegeten.

• 18 Augustus 2017 - 17:03

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Wat een leuke verslagen, Marion!
    Ik ben weer helemaal bijgelezen, revaliderend op de bank :-D. Geniet nog lekker verder van jullie vakantie!