bezoek aan Ponta Delgada - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu bezoek aan Ponta Delgada - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

bezoek aan Ponta Delgada

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

31 Juli 2017 | Portugal, Ponta Delgada

Eerste belangrijke les over de Azoren, gekregen van Helema: laat je plan nooit beïnvloeden door het weer. Nergens is dat zo veranderlijk als op de Azoren. Als het hier regent, kan het 10 km verderop weer prachtig weer zijn en andersom. En een half uur later is het weer anders. Doe dus gewoon wat je gepland had. En ja, de vulkanen liggen nogal eens in de mist, dus je moet ook een beetje geluk hebben. Verder is de temperatuur altijd constant in aug, Zo rond de 25 graden. S'avonds koelt het af naar een graadje of 20. Nog steeds lekker dus. Door de hoge vochtigheidsgraad voelt het allemaal wat warmer aan. Je voelt het ook binnen in huis: alles is een beetje klam.

Dus beginnen we met een dagje Ponta Delgada. De enige echte stad op de Azoren. Boten kijken in de haven, beetje oriënteren op alle mogelijke tripjes die er te maken zijn en Ward wilde vooral weten of er ook speedboten te huren zijn. Niet dus. Dat kennen ze hier niet zoals aan de Middellandse Zee. Niet zo gek, Je zit hier ook midden in de Oceaan. Toch een ander verhaal qua wind en stroming?
Verder het stadje bekeken. Echte Portugese bouwstijl. Paar mooie rijk versierde kerkjes en kleine straatjes. Containerhaven en jachthaven liepen in elkaar over. Dat was het wel zo'n beetje. Dat wisten we ook eigenlijk wel: voor culturele hoogtepunten moet je niet naar de Azoren. Het is het natuurschoon waar het hier om draait.
Op een terrasje aan de haven zijn we verbijsterd over de rekening: Voor 18,- hebben we allemaal wat te drinken en een sandwich of baguette. Da's geen geld toch?
Rond 16.00 u rijden we een stukje langs de kust op zoek naar een strand. Zo gevonden. En wat ze hier een druk strand noemen: een flink lang strand, als er al 100 mensen zaten was het veel. Wat een ruimte! Dat is nog eens wat anders dan Zandvoort aan Zee.
De kinderen wilden niet geloven dat het strand hier echt zand is, maar dan zwart. Ze dachten dat het kleine steentjes zouden zijn. Niet dus. Lekker gezwommen en geluierd. Daarna naar huis, nog even het zwembad in, lekker lasagna gekookt en weer bijtijds naar bed. Lisanne kampt nog steeds met haar jetlag dus die stort in de middag in en kan s'avonds niet slapen. Maar het gaat al beter!

• 04 Augustus 2017 - 03:01

Max:

He Schaafjes, de kop is ook van jullie vakantie af. Mooie avonturen in het vooruitzicht, zalig!
    Wij hebben het grootste deel van onze reis al achter de rug. Helaas want het is een prachtig land en we hebben al heel veel gezien en meegemaakt. Zie ook onze blog op waarbenjijnu.
    Geniet er van en wij gaan alles van jullie lezen!