Dag 24, Kandy Perahera - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 24, Kandy Perahera - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 24, Kandy Perahera

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

24 Augustus 2015 | Sri Lanka, Kandy

We kwamen naar Kandy voor de Perahera, en dat staat voor vandaag op het programma. De Perahera is het grootste boeddhistische feest ter wereld. Hierbij wordt de heilige tand van Boedha vereerd. Deze wordt bewaard in een tempelcomplex in Kandy. 10 dagen lang, voordat het volle maan is, trekt er s'avonds een lange stoet door Kandy. het trekt honderdduizenden mensen. Waaronder veel pelgrims.
We hebben tips gekregen van de Australiërs en gaan s'ochtends vroeg richting de stad om te kijken wat de prijzen van de tickets zijn geworden. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden: gratis langs de route een plekje bemachtigen en met een plastic zeiltje afbakenen. Dat moet je echter wel al rond 16.00 u doen en blijven zitten. En de Perahera start pas om 19.00 u...
Alternatief is om zitplaatsen te kopen bij een van de hotels of winkels. Die zijn in beginsel 80 dollar, hetgeen ons wat te gortig is. De prijzen zakken echter op de dag zelf. We bemachtigen uiteindelijk plaatsen voor 35 dollar pp bij het Qeens Hotel. Daarmee hebben we een gereserveerde stoel, op een pracht locatie aan het begin van de stoet, als deze uit het tempelcomplex komt. We kunnen ze goed aan zien komen en zitten er heel dicht op. Tevens kunnen we gebruik maken van de faciliteiten van het hotel. Zo hebben we er de rest van de dag geen omkijken meer naar en kunnen we lekker andere dingen gaan doen.
We beginnen met een bezoek aan de tempel van de tand. Tot mijn verbazing echt een heel andere tempel dan we tot nu toe gezien hebben. Het is wel druk maar goed te doen. Op ons gemak rondgelopen en de geschiedenis van de tand van Boedha bestudeerd in het museum . Het heiligste der heilige waar de tand bewaard zou worden hebben we overgeslagen. Te lange rij en je krijgt de tand uiteindelijk toch niet echt te zien. Daarna op zoek naar de opgezette olifant in het complex. Het is de olifant die 50 jaar dienst heeft gedaan als drager van de tand tijdens de Perahera.
Na ons bezoek aan de tempel lopen we via de stad naar het treinstation om de terugreis naar Negombo te regelen. Er waren wederom geen plaatsen meer te reserveren, dus moeten we morgen gewoon een kaartje kopen en hopen op een zitplaats.
Daarna per tuktuk naar de botanische tuin. Een van de grootste en oudste van de wereld met bomen uit de hele wereld. Een wens van Henk om te bezoeken. Kids zijn iets minder enthousiast maar gaan braaf mee.
Er waren enorm veel schoolklassen in de tuin. Zoals al de gehele vakantie is vooral Lisanne een attractie voor de Sri lankaanse jeugd. Zowel voor jongens als voor meisjes. Ze moet weer met een hele klas op de foto. Wij vinden het wel grappig maar Lisanne kijkt er ondertussen naar uit om in den Bosch door de stad te kunnen lopen zonder alsmaar aangestaard of nagekeken te worden..
de tuin heeft een paar indrukwekkend oude bomen, toch wel gaaf.
Dan weer per tuktuk terug naar de stad. We moeten nog op maskerjacht voor Ward. Gelukkig vindt hij een hele mooie. Nog even wat cookies ingeslagen bij de Foodcity (de altijd populaire Oreo's, net als in Vietnam. Thuis eten we ze nooit) en dan snel even naar huis voor een quick shower. We moeten namelijk rond 17.30 in hotel Queens zijn, daarna kun je er van buitenaf niet meer door.
Net als Henk onderdeel douche staat barst er een enorme tropische regenbui los. Hebben wij weer even geluk! En wat zijn we blij dat we niet op een plastic zeiltje langs de kant bande weg een plekje zitten te bewaken!!
Het Queens Hotel is het oudste hotel van Kandy. Een mooi oud koloniaal gebouw. Heel statig. We drinken wat in de lobby, spelen een spelletje. En kijken wat er buiten op straat allemaal gebeurt. Emiel en Ward hebben het lumineuze idee om toch nog even de straat op te schieten en bij de Pizza Hut verderop 2 pizza's te scoren. Trots koen ze met de buit terug. Heel slim want we hebben niet echt de mogelijkheid om ergens te eten vanavond. Zittend op onze stoelen wordt er gesmikkeld. We zitten in feite buiten onder het afdak van de entree van het hotel. Daar is een podium geïmproviseerd en er staan ongeveer 20 stoelen.
Rond 19.30 u klinkt er een enorme vuurwerkknal die het begin inluidt. Dan komen de eerste groepen trommelaars en dansers, afgewisseld met prachtig versierde olifanten. Fakkeldragers (lange palen met daarop een draadmand waar telkens kolen in geschept worden) zorgen iedere 20 meter voor verlichting. Het is erg indrukwekkend maar eigenlijk moeilijk verder te beschrijven. 2 u lang trekt de processie aan ons voorbij. Een deel van de stoelen is niet bezet dus iedereen kan af en toe van plaats verwisselen of even gaan staan. Echt een hoogtepunt van de vakantie. Moe maar voldaan daarna terug naar het hotel waar we nog even iets drinken.

• 27 Augustus 2015 - 23:32

Hilde Van Genuchten:

Hoi Marion,

Dat was weer een interessant verslag! Vandaag is Emiel jarig volgens mijn agenda, dus van Harte Gefeliciteerd en de beste wensen van ons allemaal aan hem!
    Wij zijn ondertussen weer thuis, sinds afgelopen zondag, nog even genieten van de laatste vrije dagen.
    Ben benieuwd naar jullie foto's van jullie speciale reis! Dia-show binnenkort?

Groetjes van Hilde en de rest uit Breda