Dag 9, rots van Sigiriya en safari - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 9, rots van Sigiriya en safari - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 9, rots van Sigiriya en safari

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

09 Augustus 2015 | Sri Lanka, Habarana

Vandaag zou echt een topdag blijken te zijn. Al vroeg op, 7.30 u ontbijt. Rond 8.45 vertrek naar de leeuwenrots van Sygirya. Een enorm rotsblok van 200 m hoog die uit de jungle omhoog steekt. In de 5e eeuw na Chr. is de rots bewoond geweest door een toenmalige koning die bovenop de rots een paleis heeft laten bouwen, waar hij zich veilig kon verschansen. Met enorme tuinen beneden a la Versailles. Nu zijn er alleen nog ruïnes over van het paleis en halverwege de klim prachtige fresco's . Vrij vaag zag je nog de uitgesleten treden van de trappen naar boven. Bijna loodrecht omhoog. Bijna niet voor te stellen hoe ze boven kwamen, laat staan dat er een heel paleis werd gebouwd en bewoond. Na de restauratie zijn er uiteraard nieuwe trappen gemaakt en sinds 2000 kan het bezocht worden. Het was er erg druk maar zeer de moeite waard.
Toen we klaar waren stond Godwin ons alweer op te wachten. Omdat kinderen nu eenmaal graag willen zwemmen bracht hij ons naar een restaurantje waar we konden eten en waar we ook gebruik mochten maken van het zwembad . Al het zweet van de klim afgespoeld en toen naar de lunch. Henk en ik lekker Srilankaans buffet met allerlei curry's, de kinderen aan hun bijna dagelijkse clubsandwich. Ze vinden de curry's best lekker maar niet 2 x per dag.
Henk was al met Godwin naar een kleine company geweest om de jeepsafari voor de middag te regelen. om 15.00 u werden we opgepikt. 2 jonge enthousiaste jongens waren onze chauffeur en gids. Ze deden het echt met passie en wisten in hun wat gebrekkige Engels veel te vertellen.
maar eerst met de haren in de wind rechtopstaand in de jeep naar de entree van het park toe. in Nederland zou je dit nooit bedenken maar hier doe je dat. Bij de entree bleken we niet de enige toeristen te zijn die op safari gingen. Er ontstond zelfs een soort file voor het checkpoint. Eenmaal in het park had je er niet zo'n last meer van al stond je vaak wel met 4 of 5 jeeps naar een groep olifanten te kijken.
het was echt fantastisch om mee te maken . En ook voor de kinderen was dit echt een hoogtepunt. We hebben verschillende groepen olifanten gezien. Met kleintjes van een maand oud. Vechtende mannetjes. 2 olifanten die een derde het water in duwden en dwongen om te zwemmen in het meer. Een agressieve olifant die de jeep " aanviel". Kortom sensatie genoeg. Dit park staat bekend om de grote aantallen olifanten die je kunt spotten omdat aan het eind van het droge seizoen de olifanten naar het meer toe toe trekken om te drinken en te badderen. Verder hebben we nog apen, arenden, ijsvogeltjes en bijeneters gezien. Henk heeft slechts 500 foto's gemaakt. Hoe krijgen we die ooit nog weer uitgezocht. help! Bij terugkomst hebben de kinderen Facebook uitgewisseld met de gidsen, omdat zij graag het filmpje van Emiel wilden hebben dat hij gemaakt had van de agressieve olifant. Tot slot nog een vette foto voor en op de motorkap met de jongens. Daarna nog even boodschappen bij de Foodcity gedaan en toen terug naar ons knusse family guesthouse Mount View. Aldaar was voor ons weer een heerlijke maaltijd gekookt. Dat heeft ons heerlijk gesmaakt nadat we al het stof van ons afgedoucht hadden.
Daarna met Godwin de dag van morgen weer doorgesproken en nu gaat iedereen lekker richting zijn bedje.

• 11 Augustus 2015 - 20:49

Max:

Hallo Schaafjes,
    Mooie avonturen! Ik heb al jullie verslagen gelezen, meestal vanaf de iphone en dan nu een reactie op de mac. Geweldig leuk he? Lekker afwisselend. Cultuur, natuur, mensen, eten. Heerlijk. Is het niet te warm? Fijn dat jullie een goeie en hopelijk betrouwbare chauffeur hebben. Hij weet in elk geval de goede guesthouses en plekjes. Wij waren in 1997 in Sigiriya en konden er toen ook wel op. Wel via een uiterst gammel trappetje, waarvan ik blij was dat deze de honderden toeristen en onszelf hield. Inderdaad een indrukwekkende plek met een indrukwekkend verhaal er achter. Leuk dat jullie zo van de safari genoten hebben. Dat filmpje van die agressieve olifant wil ook ook wel zien, Emiel!
    Nou geniet er maar goed van!!
    Max