Naar Spetses - Reisverslag uit Spétses, Griekenland van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Naar Spetses - Reisverslag uit Spétses, Griekenland van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Naar Spetses

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

01 Augustus 2016 | Griekenland, Spétses

Bij het wakker worden stond er vrij snel een behoorlijke wind. Dus werd er tijdens het ontbijt al nagedacht over hoe we het beste zouden kunnen wegvaren uit onze ankering met 2 landvasten naar de wal. De kapitein kijkt even wat bedenkelijk maar verdeelt uiteindelijk de taken: Thijmen zal naar de wal zwemmen om de landvasten los te maken. Na de laatste moet hij meteen in het water springen en zo hard mogelijk naar de boot zwemmen, die al wat voorwaarts gaat. Hij moet echt heel hard zwemmen, maar het lukt! Een baaitje verderop ankeren we weer voor het ontbijt. Daarna met een redelijke wind naar de lunch en snorkelpauze. Leuke baai voor ons helemaal alleen. De jongens gingen op onderzoek met bijbootje naar mogelijke grotten. Ze vinden een inham en zijn een hele tijd uit het zicht. Toen we het uiteindelijk heel erg lang vonden duren en gingen speuren met de verrekijker, zagen we ze opeens van een steile heuvel afkomen, zeg maar gerust klauteren. Het bleek een heel verhaal: ze hadden gesnorkeld in de donkere inham, daar was alles roze. Emiel had geen snorkel dus klom de berg op. De anderen er achteraan. Terug langs dezelfde weg ging niet, te steil. Dus een andere route gezocht. Over de bergkam, langs een verlaten huisje, vonden ze 3 kadavers van geiten. Lekker stinkend! Een bot meegenomen als aandenken. Aan de andere kant bleek een viskwekerij te liggen. Daarna vonden ze een begaanbaar pad en konden weer terug, alhoewel ze niet precies bij de boot uitkwamen en dus moesten zwemmen.
Al avonturen vertellend zeilden we verder naar Spetses. De fam Blommestijn was daar vorige week ook al geweest. Grappig. In de oude haven bleek geen plaats meer. Dan maar naar de nieuwe haven. Ook daar was het vol maar konden we wel voor anker. Net toen we lagen ging er een boot aan de kade weg en pasten wij daar precies in! Lagen we opeens tussen enorm dure grote jachten van een paar miljoen. We hebben onze ogen uitgekeken, en zaten eerste rang om in de gaten te houden wat er allemaal op zo'n groot jacht met bemanning gebeurt. De rest speculeerden we erbij.
Spetses was een leuke toeristische haven en Marcel en Marga wisten er de weg. Handig. Lekker gegeten en uiteraard alle mobiele devices weer even aan de stroom gelegd. Kan iedereen weer vooruit met telefoon, laptop en iPad.