De derde fietsdag, naar Stintino - Reisverslag uit Stintino, Italië van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu De derde fietsdag, naar Stintino - Reisverslag uit Stintino, Italië van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

De derde fietsdag, naar Stintino

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

20 Juli 2019 | Italië, Stintino

74 km gefietst + 25 km voor een supermarkt in Stintino

Nog wat vroeger op en dus vroeger op pad. 9.00 u zaten we op de fiets. Eerst naar Castelsardo. Een historisch stadje met trapstraatjes naar een burcht boven op een rots. Prachtige strategische locatie in vroeger tijden. De uitdaging was om een veilige plek voor onze fietsen te vinden omdat we dachten dat de oude binnenstad niet de fiets te bereiken was.Meteen maar aan de carabinieri gevraagd. Zelfs zij spreken maar gebrekkig Engels. Volgens hem konden we de fietsen gerust achterlaten maar dat deden we toch liever niet. Toen bleek dat we gewoon met de fiets naar boven konden. Het was nog totaal niet druk en hier, onderaan de burcht hebben we ze goed op slot achter gelaten. Rondgezworven, de mandenvlechters, waar het stadje om bekend staat, aan het werk gezien, en een terrasje. Een Australisch jong stel sprak ons aan over de e bikes. Dat kennen ze in Australië nog helemaal niet. Zij trokken op hun eigen fietsen door Europa en hadden vooral in Nederland hun ogen uitgekeken naar al die ouderen die hen inhaalden op hun ebike
Voorzichtig over de klinkertjes weer afgedaald en de kustweg vervolgd naar Porto Torres. Het viel erg mee hoe druk deze was.
In een rustig stranttentje, ver weg van drukke plaatsjes, met heerlijke pasta met garnalen en champignons geluncht.
Daarn op naar Porto Torres, een havenstad met veel industrie. Die kun je maar beter mijden stond er in de boekjes. Maar wij moesten er dwars doorheen. Geen andere keus. Het eerste stuk viel enorm mee. Er was zelfs een fietspad! Daarna kriskras door het industriegebied. Lekker desolaat op zaterdag. Ook dat ging goed. Maar toen kwamen we toch op de onvermijdelijke drukke N weg waar enorm hard gereden werd. Op hoop van zegen dus, turbo erop, flink trappen en goed concentreren.
Rond 16.00 u kwamen we bij B&B Marene Nature. Schattige eenvoud. Gerund door een oud dametje zonder tanden. En geen woord Engels uiteraard. We kregen een grappige kamer in zee en schelpenstijl ingericht, en hadden een heerlijke tuin ter beschikking. Na een douche zit Henk nu lekker naast mij te slapen onder de ruisende bomen.
Voor avond eten zullen we nog weer even op de fiets moeten. We zitten hier in een totaal verlaten gebied.
Nou dat hebben we geweten! We hebben er nog 25 km bij getrapt. Eerst reden we fout, toen uiteindelijk kleine supermarkt in Stintino. Een lichte maaltijd bij elkaar gesprokkeld: ham met meloen, een salade, een zakje chips en te drinken. Heerlijk. Precies waar we zin in hadden.