Dag 22, bezoek aan Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 22, bezoek aan Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 22, bezoek aan Galle

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

22 Augustus 2015 | Sri Lanka, Unawatuna

Vandaag weer bijtijds eruit voor een bezoek aan Galle, een stad binnen een fort dat gebouwd is door de Nederlanders tijdens de koloniale tijd. Nog vrijwel helemaal intact. Het heeft zelfs nauwelijks geleden van de tsunami.
Om 9.30 vertrek per tuktuk. De tuktuk chauffeurs willen uiteraard het liefst een soort rondtourtje met je doen, maar wij willen toch echt alleen maar gedropt worden bij het station. Aldaar eerst navraag gedaan naar de treinen naar Kandy voor morgen. Conclusie is dat er geen gereserveerde plaatsen geboekt kunnen worden. We kunnen uiteindelijk het beste de trein van 10.55 nemen naar Colombo en van daaruit naar Kandy. Met 2 klas tickets.
Na deze informatie doorgelopen naar het fort. Het is ondertussen goed warm!
De kinderen waren hier vooral bezig om de plekken te herkennen van "wie is de mol". Allerlei dingen lijken op tv toch heel anders dan ze in het echt zijn....
Echt heel bizar om na 3 weken Aziatische chaos opeens in een stukje Nederland te lopen. De stadswallen zijn nog helemaal intact en we lopen er een heel stuk overheen. Binnen het fort zijn netjes geordende straatjes met Nederlands klinkertjes. Tevens zijn er opeens geen stalletjes meer aan de weg maar echte winkeltjes in de huizen. Je zou bijna denken dat we in Heusden Vesting rondlopen. Het enige verschil is dat de huizen in koloniale stijl zijn gebouwd. Sommige straatnamen zijn Nederlands: Leynbaanstreet. Voor de gereformeerde kerk staat een bord met in het Nederlands : "Nederlands Hervormde Kerk". Echt grappig. In een van de koloniale huizen drinken we voor het eerst in tijden weer echte koffie. En we eten er overheerlijke pancakes.
Tevens is dit echt een plek om op souvenirjacht te gaan. Dat hebben we nog eigenlijk niet gedaan deze vakantie. Lisanne slaagt voor haar vriendinnen en Ward en Emiel hebben hun zinnen gezet op bepaalde maskers. Ze kunnen echter nog niet slagen binnen hun prijsklasse.
Rond 13.30 nemen we weer een tuktuk terug naar ons hotel. Emiel en Ward duiken meteen ons eigen dorp in, opnieuw op zoek naar een mooi masker. Na een half uur zijn ze terug, met een mooi exemplaar voor Emiel. Zelf een goede prijs afgedongen.
Aangezien het al ruim lunchtijd was geweest hebben we op het strand weer lekker wat gegeten. Daarna nog een keer sufboards gehuurd, want dat wordt ook hier gedaan, al is het nu niet het juiste seizoen. Het bleek dan ook niet zo'n succes, de golven sloegen te laat over. Dan maar lekker bodyboarden, ook leuk. Ward en Emiel zijn tussen 16.00 en 18.00 niet meer het water uit geweest. s'Avonds wederom aan het strand gegeten, bij hetzelfde restaurant als gisteren. Nu ging Ward voor de lobster. Wat hebben we het toch slecht.