Dag 10, naar Nuwara Eliya, theeplantages - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 10, naar Nuwara Eliya, theeplantages - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 10, naar Nuwara Eliya, theeplantages

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

10 Augustus 2015 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Weer bijtijds op pad, met als einddoel Nuwara Eliya. Al gauw kwamen we echt in wat heuvelachtiger landschap, de voorlopers van de bergen. In dit gebied zijn veel Herbal Gardens. We hebben een kleine bezocht. Na de rondleiding wisten we allemaal eindelijk aan wat voor planten al onze kruiden uit het kruidenrekje thuis groeien: kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, peper, etc. Natuurlijk zat er ook een commercieel aspect aan de rondleiding, want die eindigde in een klein winkeltje/drogistje. Want er werden ook allerlei natuurlijke geneesmiddelen geproduceerd, volgens de ayurveda leer. "Toerist jail " dus. Desondanks heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van aeen ontharingscrème die na 5 keer gebruik garandeert dat haartjes nooit meer terugkomen. Dat lijkt me wel wat. Maar: eerst zien dan geloven.
Vervolgens door naar het station van Kandy om tickets te boeken voor de treinreis van morgen. Maar zoals we al eerder hadden gemerkt dat het druk was, was dat ook nu weer het geval. Alle tickets uitverkocht. Dan maar morgen met een niet gereserveerde ticket. Wel zo leuk misschien.
Vervolgens echt de bergen in. Al snel werd het weer slechter en de temperatuur lager. Mist en regen. Dat maakte het uitzicht op de theeplantages ook wat somberder. helaas. Onderweg nog een theefabriek bezocht. Het hele proces werd aan ons uitgelegd. Maar in vrij gebrekkig Engels, zodat ik het slechts ten dele snap.
Toen we in Nuwara Eliya aankwamen was het nog 11 graden en druilerige regen. Het leek wel de Jura. Toen het eenmaal donker was waanden we ons net op de wintersport...
In het hotel was het klam en koud. We kregen een familiekamer met slechts 4 bedden. Er kon er ook echt geen meer bij. We hebben ze allemaal tegen elkaar geschoven. Net als in Sesamstraat.
In de huiskamer hebben we warme thee gedronken, en Cricket zitten kijken op tv. Dat is hier de nationale sport. Een Srilankaan die ook zat te kijken heeft ons de beginselen van de spelregels uitgelegd.
Aangezien het alsmaar harder ging regenen hadden. We niet echt de puf om nog op zoek te gaan naar een restaurantje. En dus hebben we in hotel gegeten. Niet heel bijzonder maar best te doen. Daarna Kung FU Panda gekeken op een Engelstalige zender. Met weer een kopje warme thee. En toen onze klamme bedjes in. Gelukkig gaan we morgen weer naar warmere oorden!

• 12 Augustus 2015 - 16:31

Max:

Hebben ze geen beharingscreme voor jou Henk!? ;-)