Dag 8, van Trincomalee naar Habarana en Dambulla - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 8, van Trincomalee naar Habarana en Dambulla - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 8, van Trincomalee naar Habarana en Dambulla

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

08 Augustus 2015 | Sri Lanka, Habarana

Vandaag een klein beetje uitslapen, pas om 9.30 vertrek. Eerst naar de warmwaterbronnen bij Trincomalee. Niet heel indrukwekkend maar wel een echte weekendactiviteit voor de Srilankanen: 4 hete bassins met water waar je water met een emmer uit kon putten , die je vervolgens over je hoofd gooide. Met kleren nog aan uiteraard. Op dezelfde manier als men zich in de rivier wast. Een grote badkamer dus. Daarna kleedde men zich om in speciale kleedruimtes en hield de familie een picknick in het aangrenzende pinknickbos.
Daarna door naar Habarana. Ongeveer 86 km. Ik verbaasde me wederom over de goede staat van de wegen. Echt goed onderhouden teer en een breed wegdek. Overigens geldt dit wel alleen voor de verbindingswegen. Zodra je daar vanaf gaat belandt je meestal in grind. Godwin is gelukkig een hele rustige rijder die zich nauwgezet aan de verkeersregels houdt. Overigens valt ook de voorspelde chaos in het verkeer me erg mee. Ik zou hier best durven rijden, al zou het even wennen zijn om links te rijden. Opvallend zijn verder de vele politieverkeerscontroles. Blijkbaar vooral op drankgebruik.
De rit naar Habarana is niet heel spectaculair. Wel weet ik nu veel over de oorlog met de tamiltijgers en het familieleven van Godwin. ik zat namelijk naast hem, lekker in de airco. Achterin de bus is die namelijk een stuk minder voelbaar.
in Habarana wist Godwin een leuke en lekkere lunchplek. Daarna door naar de rotstempels van Dambulla, nadat we onze intrek hadden genomen in een soort homestay guesthouse , verstopt in een klein weggetje: Mount View. We waren de enige gasten en werden met alle vriendelijkheid ontvangen.
Om bij de rotstempel te komen moest een flinke trap beklommen worden. Protest bij de kids, die sowieso al vonden dat ze genoeg tempels gezien hadden. Bij nader inzien bleek deze toch wel heel speciaal en mooi. Vonden ook de 3 kids: grotten met een enorme hoeveelheid boeddhabeelden en fresco's op de plafonds. Een Boedhistisch heiligdom dus. Al die beelden waren in de vroege middeleeuwen geschonken door diverse koningen.
Op de terugweg kwamen we langs de groenteveiling van Dambulla. Echt enorm. Iedere avond en nacht worden daar enorme hoeveelheden groente en fruit verhandeld. De omgeving van Dambulla is de groentetuin voor heel Srilanka. Met echt een enorme variatie aan groentes. Dit is dan ook overal in de omgeving in de kleine standjes te koop.
Bij terugkomst in ons guesthouse besloten we aldaar ook te eten. Hetgeen de eigenaar echt plezierde. We konde kiezen van het menu, waarna hij op de motor sprong om de benodigde boodschappen te doen. Het werd dus weer wat later eer we konden eten, maar het was dan ook wel voortreffelijk!
Na het eten nog spelletjes gedaan op het terras voor onze kamers en toen weer lekker slapen. Morgen een vol programma namelijk!