Dag 7, snorkelen in Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu Dag 7, snorkelen in Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Henk Marion Ward Emiel - WaarBenJij.nu

Dag 7, snorkelen in Trincomalee

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Henk Marion

07 Augustus 2015 | Sri Lanka, Trincomalee

Lekker geslapen in onze Cabana. Knus in onze familyroom. Maar ook wel erg boven op elkaar. Na het ontbijt zijn Henk en de kinderen gaan snorkelen met een plaatselijke schipper en bootje. Niet bij het erg toeristische Pigeon Island, maar net bij een ander rif. Dat doet Godwin elke keer perfect: hij neemt ons mee naar kleine, locale zelfstandigen en niet naar de grote touraanbieders. Dat geldt ook voor de hotelletjes. Geen enkele kwam tot nu toe voor op het lijstje dat ik thuis uitgezocht had, maar ze zijn helemaal prima. Schoon en meestal goede bedden. Al is er niet altijd wifi, lekt er weleens een wastafel, is er niet altijd warm water, of heeft iemand een wat harder bed....
Voor de chauffeurs is er tevens een driversquarter waar zij gratis overnachten. Zo is iedereen tevreden.
Tijdens het snorkelen mooie vissen en koraal gezien. Ik ben lekker thuis gebleven en heb heerlijk zitten lezen. Na 3 u was iedereen weer terug. Godwin bracht ons naar een baai in de buurt waar we konden lunchen. Beetje afgelegen bijzondere plek maar verder prima.
Onderweg met Godwin over de Tsunami gehad. Die had hier enorme schade aangericht en slachtoffers gemaakt. Alle bebouwing in de delta was verdwenen en 60.000 mensen vonden de dood in Sri lanka. 20.000 zijn nooit teruggevonden. Godwin verloor 16 vrienden.
Nu, na 10 jaar, is er niet heel veel meer van te zien. Er is hard gewerkt. Het is vooral zichtbaar aan de wijkjes met dezelfde huisjes die door foundations daar geplaatst zijn. En de Cimmon cement fabriek heeft goede zaken gedaan. Want nog steeds wordt er overal gebouwd. Eigenlijk zijn vrijwel alle huizen wel van steen. Slechts heel af en toe zie je hutjes van golfplaat.
Tevens zie je borden met Tsunamizone en de vluchtroute naar hoger gelegen delen. Toch indrukwekkend als je hier staat en je de beelden voor je geest haalt die wij toen op tv zagen.
Na de lunch naar het centrum van Trincomalee, en via Fort Frederick naar een mooie Hindutempel, de Gokanatempel. Erg toeristisch, maar daardoor wel geschikt om het eerste ijsje van de vakantie te nemen. Uiteraard een verpakt raketje en cornetto. De omzet leek hoog genoeg om de gok te wagen. Aldaar ook een prachtig uitzicht over de baai de stad. Daarna nog even geslenterd door straatjes, de bekende Aziatische chaos, en toen terug naar het hotel in Nilavelli. S'avonds met de voetjes in het zand op het strand gegeten bij een leuk restaurantje. Het duurde alleen erg lang voordat we ons eten kregen. Wel anderhalf uur. We vielen ondertussen om van de honger, en waren al een spelletje Yatzee en Monopoly-deal verder.
Over het strand daarna terug naar ons resort. Ff wifi tappen en toen naar bed.